Oliver Hochadel: "The Flower People of Shanidar. Telling a new tale about our Neanderthal brothers"

 

"Narratives and Comparisons. Adversaries or Allies in Understanding Science?" és un volum de recent aparició, editat per Martin Carrier, Rebecca Mertens i Carsten Reinhardt, i publicat en accés obert per Bielefeld University Press, sorgit a partir del workshop «Practices of Comparing and Narrating in the Sciences» que va tenir lloc a la Universitat de Bielefeld l’abril de 2018. Al volum s'exploren les maneres en què la comparació es relaciona amb altres activitats socials i epistèmiques en processos de generació de coneixement en ciències, humanitats i arts. Es destaca especialment la relació entre comparar i narrar en la pràctica epistèmica. L’estudi de les narracions apunta a trets clau del raonament en ciències i humanitats. Les narracions contribueixen a l'anàlisi de la causalitat i la contingència, i de vegades permeten o faciliten comparacions i explicacions. 

L'investigador de la Institució Milà i Fontanals de Recerca en Humanitats, Dr. Oliver Hochadel participa en un dels capítols del llibre que porta per títol "The Flower People of Shanidar. Telling a new tale about our Neanderthal brothers". En aquesta contribució Hochadel explora la relació entre comparar i narrar en investigacions sobre neandertals en la interfície de l’arqueologia, la paleontologia i la paleoficció, i analitza l'obra de l'ex antropòleg Ralph Solecki, que va ser un dels primers investigadors i escriptors de divulgació científica, que va retratar els neandertals de la cova Shanidar com a persones compassives i gairebé humanes. Hochadel mostra que aquestes narracions d'interacció entre la investigació arqueològica i la cultura popular de la ciència, han influït en la comparació entre la vida prehistòrica i la moderna.
 
Referència bibliogràfica:
 
Hochadel, Oliver. "The Flower People of Shanidar. Telling a new tale about our Neanderthal brothers". A: Carrier, Martin; Mertens, Rebecca & Reinhardt, Carsten. Narratives and Comparisons. Adversaries or Allies in Understanding Science?. Bielefeld : Bielefeld University Press, 2021, p. 99-122. ISBN: 978-3-8394-5415-2.
 
Des de la plataforma editorial, a través d'aquest enllaç podeu accedir al text complet en accés obert: